Może być zdjęciem przedstawiającym co najmniej jedna osoba, włosy i tekst „14 stycznia Dzień Osób NieÅ›miałych Chciałabym iść przez życie przebojem, tylko, że siÄ™ i wstydze, i bojÄ™.... WIĘCEJ NA DEMOTYWATORY.PL”

Dzisiaj swój dzień obchodzą wszyscy nieśmiali.
😊😊😊
„Świadomość własnej niezdolności do podjęcia działań o charakterze społecznym (które pragnie się podjąć i których sposób wykonania jest nam znany); subiektywny stan zależny od tego, w jaki sposób dana osoba określa występujący u siebie zbiór reakcji” — taką definicję nieśmiałości podaje Philip G. Zimbardo, “Być nieśmiałym to bać się ludzi” – pisze. Zwraca uwagę na fakt, że nieśmiałość pociąga za sobą różne skutki – od lekkiego uczucia skrępowania, przez nieuzasadniony lęk przed ludźmi, aż do skrajnej nerwicy. Zdaniem Zimbardo “nieśmiałość utrudnia poznawanie nowych ludzi, zawieranie przyjaźni, czy radość z potencjalnie pozytywnych przeżyć. Przeszkadza w publicznej obronie własnych praw i wyrażaniu swoich opinii i wartości. Nieśmiałość sprawia, że inni nie doceniają naszych mocnych stron. Nieśmiałość przyczynia się do zakłopotania i nadmiernego przejmowania się swoimi własnymi reakcjami. Utrudnia precyzyjne myślenie i skuteczne porozumiewanie się”. Nieśmiałości, mogą towarzyszyć także inne negatywne stany emocjonalne, tj. długotrwałe stany obniżonego nastroju, lęk i samotność. Takie są negatywne strony nieśmiałości. Ma ona także dobre strony: “(…) sprawia, że robimy wrażenie dyskretnych, poważnych, introspektywnych. Zwiększa także nasz obszar prywatności (…). Nieśmiali nie onieśmielają ani nie ranią innych tak, jak mogą to robić osoby silne i apodyktyczne.” Nieśmiałość można przezwyciężyć – przekonuje Zimbardo
Ja ze swojego doświadczenia mogę polecić kilka sposobów, które w przeciągu wielu lat życia wypróbowałam na sobie:
📌 zaakceptowanie swojej nieśmiałości,
📌 uświadomienie sobie, jakie sytuacje powodują w nas onieśmielenie,
📌 poznanie swoich mocnych i słabych stron,
📌 praktykowanie wdzięczności (tej metodzie poświęcę oddzielny post),
📌 regularne uprawianie aktywności ruchowej,
📌 wykonywanie ćwiczeń oddechowych np. wg metody Wima Hofa, treningów relaksacyjnych, jogi, tai chi,
📌 podejmowanie wyzwań małymi krokami,
📌 nazwanie objawów podczas ich wystąpienia a nie próba ich ukrycia,
📌 nawiązanie kontaktu z innymi osobami np. takimi, które mają podobne zainteresowania. – inicjowanie np. krótkich ROZMÓW,
Dobrym sposobem na przełamanie lodów po powrocie po świętach i feriach do zdalnego nauczania może być wykorzystanie propozycji Darka Martynowicza: