Obraz może zawierać: tekst „Drodzy Rodzice :) zachęcamy do umieszczania zdjęć z Waszych matematycznych zabaw i ich krótkiego opisu. Pomysłodawca zabawy, która otrzyma największą ilość lajków otrzyma od nas 1 czerwca 2020r. matematyczny upominek. Udostępniajcie i bawmy się rozwijając kompetencje matematyczne”

Drodzy Rodzice!
Czas w którym dzieci pozostają w domu możemy z powodzeniem wykorzystać na stymulowanie rozwoju kompetencji matematycznych. Duże korzyści przyniesie nam zastosowanie gier i zabaw matematycznych. Dostarczą one dziecku przyjemnych emocji, będą również stymulowały zdolności niezbędne w rozwoju myślenia matematycznego. Ponadto uczą panowania nad sobą, poszanowania zasad i reguł, dokładności, cierpliwości, pokonywania napotkanych trudności.
Dzisiaj mała inspiracja do zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Pamiętajmy tylko o dostosowaniu poziomu trudności do możliwości dziecka: gry zbyt proste niewiele nauczą, a zbyt trudne szybko zniechęcą dziecko. Oto kilka propozycji, które można dowolnie modyfikować:
1. Zabawa „ Ja robot” .
Dziecko rozpoczyna wędrówkę od wyznaczonego miejsca w domu. Porusza się zgodnie z wydanymi przez rodzica poleceniami typu: dwa kroki do przodu, … w lewo, … do tyłu, itp. I tak dociera do ukrytej nagrody, lub do … kolejnego ciekawego polecenia 
2. Wypełnianie, a następnie samodzielne tworzenie labiryntów przez dziecko.
3. Tworzenie własnych memory matematycznych.
Na małych kartonikach rysujemy po dwa zbiory elementów, np. na jednym 5 owoców, na drugim 5 kolorowych kropek. W ten sposób tworzymy reprezentacje dla każdej liczby (z pierwszej 10). Następnie jak w każdej grze memory odkrywamy po dwie dowolne karteczki, w celu zebrania pary o tej samej liczbie elementów. Jeśli nie podnieśliśmy kart z tej samej pary zakrywamy je i ruch ma następny gracz. Wygrywa ten, kto zbierze najwięcej par.
4. Memory z działaniami.
Kartoniki do gry tworzymy zapisując na jednym kartoniku działanie, np. 3+5, na drugim jego wynik. Wykorzystujemy zasady gry z punktu 3. Pamiętajmy żeby stopniować trudność tego zadania i rozpoczynać zabawę od stosunkowo małej liczby par. Trzeba również umożliwić dziecku dokładne przyjrzenie się i policzenie wyniku działania.
Powodzenia!
Czekamy na Państwa propozycję gier i zabaw stymulujących kompetencje matematyczne.

Katarzyna Mielniczek pedagog PP-P w Ropczycach